Какво дава университета, знания или умения?

Подобна тема, нo не абсолютно същата дискутирахме в упражненията по “Български език и есе” при г-ца Лора Шумкова рано сутринта днес. По-скоро писахме само тези и ги аргументирахме, на следната тема: Кое е по-важно да дава университетът - знания или умения?
Тъй като темата беше с условие - или знания или умения, аз не успях да избера нито една от двете тези и си съставих моя отделна и сега ще ви я представя и защита, защото не ни достигна времето да се изкажа напълно и се почувствах недоразбран.

NBU campus

Първо темата е обширна и не може да се конкретизира - унверситетът дава знания или умения, не може да се избере едно от двете докато не сме дефинирали точно университетът. Ако той е НСА например, определено дава умения. Ако е Икономомическия - дава повече знания. Но моята теза е следната:
Университетът дава знания и умения едновременно, тъй като уменията са приложението на знанието и те са идентични. Примерно дали знаеш да направиш нещо, или умееш да направиш нещо са напълно еднакви неща. Или по-скоро знанието се намира в някакво психично измерение и е с определен размер, докато умението е неговото психично или физично изявление. Умението е следствие от знанието, без да познаваш нещо не може да се развиеш. Умението е развитие на знанието, защото то е умелост да ръководиш и употребяваш знанието или знание как да управляваш знанието.

А и най-важното - независимо кой и какъв е университетът, той не може да ти даде нищо - нито знание нито умение. Факта че е университет, е ясно че до там се стига по собствена воля и трябва да се премине пак по собствена воля и лична мотивация а не допълнително да се стимулира и дава - от университета. Той просто те предразполага и ти дава база, ти трябва да си дисциплиниран и готов да усвоиш знанията и така да ги разбереш че да може да ги приложиш и умееш наистина.

Tags: , ,

понеделник, октомври 27th, 2008 Лично мнение, Образование

17 Коментари по Какво дава университета, знания или умения?

  1. Хммм….мъдро…..

    Сменяш стила от прагматичност към философия, а?

    И не видях една дума за компютри. OMFG!?!?!?

  2. favicon Христиан на 27 октомври 2008
  3. Втория параграф, където развиваш тезата си е малко объркващ :)
    Като цяло не е вярно, че знанието и уменията са идентични/напълно еднакви неща. Дори самият ти го оборваш това твърдение.

    Прав си, че често двете са неразривно свързани, но пък могат да съществуват и независимо. Освен това са взаимопораждащи се и в двете посоки, но всъщност има нужда да уточним дефинициите на понятията.

    Навярно въпросът по-скоро е бил за теорията и практиката.

  4. favicon gamar на 28 октомври 2008
  5. Ами не, въпросът бе по-скоро за това което трябва да те дари университетът като институция, знание или умение. Аз си представям че да умееш нещо е същото като да го знаеш. Може би го карам малко абстрактно във втория параграф, но в това няма как да съм конкретен защото е доста обхватно и университетът като определение.

  6. favicon Миглен на 28 октомври 2008
  7. Миглене, да знаеш и да можеш нещо са много различни неща. Ще го разбереш като започнеш да работиш.

  8. Драго на 28 октомври 2008
  9. университетът просто те учи да мислиш и разширява хоризонтите ти.

  10. Longanlon на 28 октомври 2008
  11. Драго, аз вече работя и смятам че в моята сфера нещата са едно и също.

  12. favicon Миглен на 28 октомври 2008
  13. Трябва да се дефинират понятията, за да може да се аргументира правилно. В текста поставяш знак за равенство между “знам” и “мога”, което лингвистично не е правилно, понеже ако беше така, едната от двете думи, щеше да е излишна. Те си имат разлика в значенията и би трябвало да се използват с тази разлика наум. Това че “знаеш” каква е целта, не означава непременно, че “можеш” да я постигнеш. Ако трябва да стесним още - това, че “знаеш” как се постига нещо, не означава, че можеш да го постигнеш.

    Та тезата ти всъщност би трябвало да е, че използваш “знам” и “мога” за едно и също понятие. Това обаче не е универсално вярно за всички останали, във всеки един случай.

  14. Владо на 28 октомври 2008
  15. Знанията са много динамично нещо - няма как да ги придобиеш само веднъж и това да ти стига за цял живот.

    Ако обаче някой те дари с уменията да си ги набавяш и да ги обработваш, и те провокира да мислиш и да си разширяваш хоризонта възможно най-много и непрестанно, и да си намираш начини да ги използваш креативно - не си си загубил времето. А ако ти се случи да попаднеш на професори, които да ти покажат различни начини как да го правиш - си голям късметлия.

    И това са неща, които остават за цял живот и са приложими към всякакви знания и информация, които могат да те сполетят за в бъдеще.

    Професор Фол, навремето не можа да ми налее много знания за траките, лека му пръст. Но и до ден днешен анализрам неща с неговите похвати, без дори да имат далечна връзка с каквато и да е история. За което винаги ще съм му признателна.

  16. Деница на 30 октомври 2008
  17. @Владо: В конкретния случай, за това което ти дава университета знаенето и моженето според мен са идентични. Става въпрос за даваното от университета, а не конкретното значение на думите по принцип. Иначе си прав :)

  18. favicon Миглен на 1 ноември 2008
  19. Ясно, лаконично, понятно все написано.

  20. Dervila на 2 ноември 2008
  21. Ако смяташ , че в университета ще те научат да програмираш - В голяма грешка си.В университета ще добиеш представа от какви сплави се правят “PC” , как да боравиш с мишката и евентуално ще вдишаш малко академичен въздух. Нищо повече.Обикновено теорията , изучавана в университета няма нищо общо с проблемите , с които ще се сблъскаш в практиката.Сферата , в която си се насочил предполага да обоготяваш знанията си всеки божи ден.Може да си подготвен перфектно на теория , но да не можеш да ги прилагаш на практика.Затова и няма нито един велик програмист сред преподавателите във ВУЗ-овете , тъй като не умеят да прилагат теорията на практика.Тъй че не разчитай университетът да направи от теб добър програмист. Успех

  22. Al на 5 ноември 2008
  23. @Al: далече съм от това мнение. Точно пък в тази област съм още по-далече. Тези, които си вземат дипломата и си помислят, че са свършили с образованието са в голяма лоша шега.

  24. favicon Миглен на 5 ноември 2008
  25. @AI, като каза сплави, нямаше как да не се сетя за КСТ в Техническия :) За добро или лошо, в НБУ не се набляга на тея неща.
    Колкото до идеята за знанията и уменията, сещам се за един колега, който ми водеше семинар по една технология. Поддържахме контакт след това, а аз продължавах да работя с нея. На някой от въпросите ми той се изрази така: “Нямам представа, запознат съм само академично с тоя дял и не ми се е налагало да го прилагам практически” :) Това ме накара да се замисля, че знанията за дадена технология не те правят специалист (умеятелен) по нея - трябва да минеш опита ‘проба-грешка’ многократно, да развиеш някой и друг малък проект и да опипаш почвата - което вече може да се дефинира, малко или много, като умение.
    Това поне са моите 5 ст’инки по въпроса.

  26. Марио на 6 ноември 2008
  27. Миглене, прочетох статията и ще я коментирам от позицията на човек, който завършва вече едно образование.
    гениален е подхода на учителката, която в НБУ ви дава темата ИЛИ знания, ИЛИ умения.
    правилно, защото в НБУ се изучават всички специалности, за които няма нужда от пространна и скъпа високотехнологична база. В НБУ има нужда от едни хора, които да дават по 1200лв и едни други на които им плащаме да говорят на първите. Програмата е направена по образец на английските колежи и готово. Учи се лингвистика, Пиар, литература, право… мда.
    В НБУ няма специалности като физика, химия, фармация, биотехнологии, медицина. Това е хитро. Знаеш ли колко стотици милиони ще се необходими само за техническа база? А сега си представи един лекар без ЗНАНИЯ, но пък с УМЕНИЯ…. А един друг без УМЕНИЯ?
    Сега разбра ли, че универиситетът трябва да дава И ДВЕТЕ? За съжаление, в БГ получаваш само знания. И то ако си амбициозен и упорит сам да си намираш инфо и да учиш. Така е при информатиците - те те учат на нещо, но в процеса на работа е всъщност истинският университет. А не би трябвало да е така.
    От десетилетия хората, които завършват химия в СУ, са теоретично супер подготвени. Но знанието как се прави нещо, не е автоматично умение да го направиш, както ти си мислиш. Зашото никой не ти е показал на практика. Защото от 1975 не е закупувана нова техника.
    също не съм съгласен, че универиситетът само ми разширявал кръгозора, както казва Longanlon. Мерси - 5 години да уча и да плащам, за да си разширя кръгозора, мисля, че е малоумно.
    Универистетът трябва да дава знания И умения, за да може да си добър професионалист, да разширява кръгозора, дава ти професия и те изстрелва в качествено нова професионална и социална сфера.

  28. милко на 15 ноември 2008
  29. Доста проницателно Милко. Благодаря.

  30. favicon Миглен на 15 ноември 2008
  31. Съгласен съм с теб че нещата варират според това в кой университет си. Но за мен университета те доизгражда и ти дава инициативата, за мен това е най-важното :)
    п.с. радвам се че и ти си от НБУ

  32. favicon Бико на 21 ноември 2008
  33. Бико, университета в никакъв случай не “доизгражда” - всичко друго, но не и това! Университета дава основните знания и както много хора преди мен казаха: ако искаш да знаеш и да умееш трябва да се саморазвиваш! Това е истината за българските университети…

  34. Марто на 1 декември 2008

Вашият коментар

Архив

Джаджи

Блог класация Блогосфера Dmoz.org - Проект отворена директория